Do Notování se vrátila přerovská skupina ŠPUNT, jak už konstatoval ve své reportáži ze základního kola Cimbura. A návrat to je parádní. Spustili Vánek. Tedy skladbu. Už od prvních taktů příjemný, s fortelem hraný folkrock. Neslyšel jsem je dlouho a evidentně jsem přišel o dost dobrou muziku. Romanticky znějící, baladická Moře byla z úplně jiného sudu, ale taky velmi libá. Skvěle zahrané flauty, a nejen v téhle skladbě. „Latina“ Tančím se mnou od začátku fest šila a musel jsem se krotit, abych nepoškodil stolek pod počítačem, neb je o mně známo, že jsem postižen bubnováním. Závěrečná, znovu baladická píseň Monogram udělala pohodovou tečku za jejich výborným vystoupením. Zase mi zejména moc chutnaly „glízy na flautu“.
Semifinále pokračovalo ostříleným boskovickým duem MELDA A SPOL., tedy Petrem Meluzínem, tak řečeným Meldou a Milanem Novotným, řečeným Mildou, s kytarou „podmalovávající“ Meldovo hraní a pění. Úvodní Až přijde ten den zazněla v tomhle ročníku i v základním kole a také dnes potěšila. Následující morbidní ukolébavkou Za vodou (nebo taky Housata) jsem taky neslyšel poprvé a zase bylo co poslouchat a taky nad čím přemýšlet. Fajn, furt fajn. O tramvajích, i když vlastně o holkách, je zase „napadnutý text“, jak moudře o nápadech byl býval říkával pan Jan Werich. Po přelaďování Meldovy kytary spustili více méně autobiografickou píseň Cesta. Melodickými postupy mi v ní Melda připomněl Samsona. Toho mám jako autora totiž fakt dost fest naposlouchaného už z dob, kdy jsme spolu ve čtrnácti trampovali, přes hraní v Mácích až dodnes. Ale Cesta není plagiát, vůbec ne. Jest to píseň „rozněžňovací“ a dobrá.
TEREZA BALONOVÁ z Prahy je „začínající“ písničkářka, která vlastní písničky zkouší už od dvanácti let a v roce 2015 natočila s pomocí dalších muzikantů prvotinu Alchymie. Písní Zhasni den rozjela svůj blok pro ni už typicky, totiž výborným zpěvem s umným využitím looperu. Skladbu V uličkách odstartoval „looper rytmem hraným na kopák, na jehož soklu je píseň posazená“. V základním kole jsem lehce žehral na výběr skladeb. Připadaly mi „čím dál podobné“. Neposloucháš je trochu jiná. Baladičtější. Finálovka V peřinách dala vzpomenout na píseň se stejným názvem a taky od Terezy, leč od Terezy tehdy Terčové. Solidní.
JAMTOUR (Radislav Štěpán – kytara, foukací harmonika, zpěv; Jana Štěpánová – rytmika, zpěv; Marek Vymlátil – kontrabas; Aleš Hrbáček – perkuse) přijeli z Kroměříže. Před vystoupením jsem zaslechl „lehce parodický překlad jejich názvu Marmeládový výlet“, tedy Jamtour. Inu, mezi muzikanty je spousta dobráků, kteří dokáží s mateřským jazykem leccos. A to nechci na Pinďu Makala nijak bonzovat. Samba začala na můj vkus trochu málo jihoamericky. Cajón prostě nejsou conga, nebo alespoň congita. Ale i tak to šlapalo fajn. Na křídlech andělů, napsané pro těžce nemocného kamaráda, by podle mě na djembe víc slušely vysoké tóny. Soulová Sama, jen vokál, basa a foukačka. Paráda. Tohle je bez připomínek. Šlape a chutná mi to. Swigová Mám brouka v hlavě potvrdila, že jazz, resp. swing, soul a blues jim sedí.
Cimbura s Janou z Pětníku po základním kole Notování pánský původně kvartet JAKODOMA, tvořený zkušenými kvalitními muzikanty (Dušan Bitala – kytara, zpěv; Pavel Pešina – basa zpěv; Miloš Kozelka – cajon zpěv; Martin Linhart – foukačky, zpěv; Petr Kalášek – elektrická kytara zpěv; Jiří Mikuláš – zpěv, rytmika), jemuž šéfuje osoba známá z Notování, Dušan „Covšechnokameruje“ Bitala hodnotili částečně rozpačitě, částečně velmi kladně. Vyhlídkový let o Dušanově raném mládí v Litoměřicích. Bluesovatá Afrika mi připomíná pouťové písně, které mají děj a příběh. Odjíždíš je jiný šálek kávy. Myslím, že dost kvalitní „popfolkrocková“ věc. Dost dobré. Náš pes Coffee oslavující pejska z útulku ukončila jejich solidní blok.
POTOKAP svoje vystoupení musel bohužel odpískat, protože bez zpěvačky Lenky Valentové by to nešlo a tato omarodila. Tak snad někdy příště.
Hostem večera byl dnes už český „folk – rockový klasik“ MICHAL BRAXATORIS tč., alespoň podle Cimbury, prý známý rovněž jako jevanský lesní muž. Na lesního muže mi připadl až „velmi civilizovaný, upravený a oděný“. Já si pod heslem lesní muž představuju zcela jinou image. Pamatuju Braxu rozevlátějšího a uvolněnějšího zjevu. Zahrál, zazpíval a zazářil. Nejenže víc než příjemně ukončil první semifinále tohoto ročníku Notování, ale moc mě potěšil. Jsem si jist, že nejen mně. Příjemný elektrizující sound, zajímavé a chytré texty, skvělý strhující projev. Inu umí.
Howgh Balík