Všimli jste si, že v minulém měsíci žádná řeč o Notování nevyšla? Já ano a vím i proč. Ale tím spíš, že toho musím tím pádem napsat víc, nebudu zde vyjmenovávat všechny překážky, které jsou příčinou tohoto nepříjemného skluzu, za který se omlouváme, a pustím se rovnou do díla:

5. základní kolo 8. ledna 2015

Entuziasté v základním kole XII. ročníku Notování

Entuziasté, foto Petr Vymětal

Šestici formací soutěžících toho večera na scéně Music City Clubu otevírala tentokrát nejpočetnější, a co do let existence nejstarší skupina z celé historie Notování. Přerovští Entuziasté mají letos pětačtyřicet let a čtrnáct členů několika generací. Přesto, že nepřijeli všichni (flétnistka nemohla), postarali se svými převážně autorskými písničkami, postavenými především na vícehlasých sborech, o strhující zahájení večera.

Po početném souboru nastoupil na scénu sólista Martin Čarný, zvaný též Martin III., protože je po dědovi a tátovi třetím muzikantem Martinem v tomto rodu ze Sokolovska. Bývalý metalista Martin se představil jako zajímavý zpěvák, obratný, dynamický kytarista a autor písniček s převážně svižnými melodiemi a vtipnými texty, ve kterých se nebojí přesně pojmenovat to, o čem zpívá.

Od účasti pražského Kalypsa v Notování před dvěma lety udělala skupina čenž na postu baskytary. V takto upraveném složení se zvuk kapely výrazně posunul k lepšímu, je kompaktní a zpěvy příjemné. Na postup do semifinále to zatím nestačilo, ale blýskání na lepší časy je velmi dobře viditelné a neexistuje důvod, proč se na vystoupení Kalypsa netěšit, pokud se bude chtít v budoucnu do Notování znovu přihlásit.

Kabája v základním kole XII. ročníku Notování

Kabája, foto Jirka Esser

Kapelku Kabája z Jablonce nad Nisou jsme neviděli v Notování pár let a její návrat do soutěže byl velmi radostný. Kapela bývala dívčím triem. Dnes je, po loňské výměně baskytaristky a rozšíření sestavy o klávesistku, kvartetem interpretujícím svoje autorské, dobře vymyšlené písničky po všech stránkách na jedničku! Vedle dobře pěstovaného hudebního nadání musím u děvčat ocenit i jejich přirozený humorný nadhled, se kterým dokážou ke svému muzikantskému snažení i k sobě samotným přistupovat.

Vláďa Šunda z Odolena Vody se během let představil v Notování několikrát jako kapelník a autor repertoáru skupiny Aulen Orfeus poněkud proměnlivého obsazení. Loni poprvé a letos podruhé vstoupil na scénu Notování jako sólový písničkář. A dlužno přizlat, že jeho písničkám to svědčí! Vláďa je šikovný kytarista a zpěvák příjemného hlasu, jehož autorské schopnosti během let dozrávají. Do semifinále sice nepostoupil, ale věřím ve vytrvalost tohoto mladého muže, která ho může v příští letech postrčit výš nejen na žebříčku Notování 

Isara v základním kole XII. ročníku Notování

Isara, foto Míša Bechyňová

Poslední soutěžící kapelou byla mladoboleslavská Isara, finalistka desátého ročníku, která se do Notování vrátila po jednoroční odmlce. Skotské a irské melodie s autorskými českými texty v podání Isary se stále větší jistotou balancují na hranici folku, rocku a world music. Při minulé účasti sedmičlenný soubor zredukoval svůj stav na pět stálých členů a jeho zvuk, již při minulé účasti velmi dobrý, dozrál kvality téměř křišťálové a přesně takovou krásnou tečku si soutěžní část večera zasloužila.

Ponožky pana Semtamťuka, host základního kola XII. ročníku Notování

Ponožky pana Semtamťuka, foto Rejka Balcarová

Páté kolo bylo, jako vždy, prvním večerem Notování v novém kalendářním roce. A ten jsme letos zahájili, díky hostovi programu, hodně zvesela. Hostem byla kapela Ponožky pana Semtamťuka, která, i bez nemocného bubeníka, všechny přítomné potěšila jedinečným nářezem vtipně otextované, originálně zahrané muziky, vesměs hodně skočné. Přesto, že večer se v soutěžní části hodně protáhl, zůstalo hlediště plné až do konce programu. A o tom, že by to bylo kvůli vyhlášení výsledků, si nedělám iluze. Gratuluji, Ponožky!

6. základní kolo 5. února 2015

Choroši v základním kole XII. ročníku Notování

Choroši, foto Míša Bechyňová

O měsíc později otevírala poslední soutěžní kolo dvanáctého ročníku naše loňská finalistka, skupina Choroši ze Středních Čech. Přesto, že si toto pánské tramp-folkové trio mladých leč zkušených muzikantů společně nezahrálo dva měsíce a před vystoupením u nás si společně brnkalo jen slabou hodinku, na scéně zahráli s lehkostí a grácií, kterou by jim nejedna po nich soutěžící formace mohla závidět. Hodně dobrý start večera!

PHf v základním kole XII. ročníku Notování

PHf, foto Petr Vymětal

V triu PHf se do Notování vrátila houslistka Radka Faifrová z bývalé plzeňské skupiny Růže v trní, kterou známe z předchozích ročníků. Spolu s oběma pány kytaristy hraje a zpívá autorský tramp-folkový repertoár hodně pro radost svých kamarádů a svoji a bez velkých ambicí dobývat vavříny na soutěžních pódiích. Nicméně mi Radka přiznala, že návrat do Notování byl pro ni, a tím pádem i pro její spoluhráče, při kapelních zkouškách velkou motivací ke zvýšenému úsilí. Potěšilo mě to.

Mandril v základním kole XII. ročníku Notování

Mandril, foto Petr Vymětal

Nejdecká skupina Mandril v zajímavém nástrojovém obsazení (kytara, mandolína, baskytara a poměrně neobvyklý slap top cajon) byla, žel bohu, stižena silným nachlazením hlavního zpěváka, čemuž musela podřídit výběr repertoáru ve kterém sóla zpíval – a dobře! – mandolinista. Ve vokálech ale vedoucí hlas chyběl a byly tím pádem poněkud „rozklížené“. Je to škoda. Jejich autorský repertoár, to jsou rozhodně hezké písničky.

Jediným sólistou večera byl kladenský Martin Hejnák, kladně přijímaný určitou částí písničkářů a dalších muzikantů (viz Kuba Horák ze skupiny Zhasni: „Máš pravdu, Martine, když alternativa, tak důkladná. Drž se!“), ale nenacházející pochopení v širším diváckém okruhu. Od počátečního nepochopení při prvních setkáních na přelomu století jsem k Martinovi během času jeho autorského dozrávání získal respekt a, říkejte si co chcete, jeho pravidelná účast v Notování mě těší.

Dopočtu je amébické sdružení plzeňských muzikantů, tentokrát reprezentované Krakonošem z Alternativy a Čendou z Čáry Máry (obě kapely Notování velmi dobře zná!), kteří předvedli výkon poněkud rozpačitý. Oba velmi dobří kytaristé snad zapomněli sladit svoje nástroje a hráli si jakoby každý na svém písečku. A Čendovi lze ledacos vyčíst i ve zpěvu. Z jejich nabídky písní se obecně nejvíc líbila závěrečná Krakonošova ptákovina Plzeňský blues. Zaslouženě! 

Michal Willie Sedláček & Eva Trnková v základním kole XII. ročníku Notování

Michal Willie Sedláček & Eva Trnková, foto Petr Vymětal

Oproti tomu vystoupení plzeňského dua Michal Willie Sedláček & Eva Trnková (mimochodem oba z bývalé Růže v trní, Willieho známe už z minulého ročníku jako sólistu, Eva se dnes navíc uplatňuje ve Strašlivé podívané) bylo velice pozitivní petardou na závěr soutěžní části programu. Willieho autorské písničky, dynamickou, velmi dobře hranou kytaru a dokonalý zpěv jedinečně zjemnila Evina příčná flétna a celek vzbudil nadšené ovace za každou z jejich písní, včetně Willieho závěrečné Gipsy, kterou dokonale vystřihl jako sólovku.

Saša Niklíčková v základním kole XII. ročníku Notování

Saša Niklíčková, foto Petr Vymětal

Loni 6. února vstoupila na scénu Notování poprvé jako soutěžící základního kola tehdy před vystoupením poněkud vyplašená Saša Niklíčková. A předvedla už tenkrát strhující výkon! Minulý ročník vyhrála a letos 5. února přišla jako host divákům Notování představit svoje debutové album Kam nepřijde den. Její originální melodie i tématicky neobvyklé, dokonalé texty a osobitý styl zpěvu i hry na akordeon vzbudily mezi diváky, stejně jako v minulém ročníku, nemalé nadšení. Téhle mladoboleslavské mamince dvou dětí se muzikantský start hodně dobře vydařil…

Po Sašině přídavku vyhlásil dramaturgicko – moderátorský tandem Bubliny a Belmonda Plchových, za neodmyslitelné asistence jejich psa Roníka Plcha, výsledky večera a taky seznam semifinalistů, které uvidíte na scéně Music City Clubu v březnu, dubnu a květnu. To vše ale bylo již publikováno, a tak mám prostor k tomu, abych napsal pár slov o hostovi, kterého uvítáme na scéně 5. března. Pražská skupina Kafedrála má s Notováním poměrně dost společného: Pavlína Bublina Plchová v ní zpívá, Emil Pinďa Makal hraje na kontrabas a převahu členů Rady Notování v pětičlenném souboru překlepává na djembe Petr Balík Vohnout. To si přece nemůžete nechat ujít! Přijďte, moc se na vás těšíme.

Karel Vidimský – Cimbura