(13. 6. 2016)

Finále Notování není o jednotlivých písničkách, ale o celkovém dojmu a aktuálním přesvědčivém výkonu účinkujících. Očekávaná úroveň soutěžících bývá obvykle, a také pochopitelně, vysoká. Plyne nejen z toho, že se všichni propracovali hustým sítem základních a semifinálových kol, ale i jejich vyhecováním se jiskřící atmosférou a skvělými diváky.

Mé finálové glosy nejsou dlouhé. Vesměs nebylo proč předchozí názory na účinkující měnit a komentář košatit. Opakovat se většinou nehodlám, leč neubránil jsem se tomu. Sál byl plný a diváci pozorní. Držel jsem hudebníkům palce a přál jim, ať se zadaří. Všem.

Trapas ve finále XII. ročníku Notování

skupina Trapas, foto Míša Bechyňová

Zahajoval Trapas z Hořovic. Napsal jsem o nich: „Mají skladby postavené na Míšině sólovém zpěvu, i když nejen na něm. Mimo zmíněná vokální sóla zazněla dost dobrá dueta, ale i vícehlasy. Nástroje mají „zvládnuté“ a percuse zvláště pak. Celkově znějí kompaktně a příjemně. Solidní poctivý a šťavnatý muzikantský výkon.“ I žánrově to pojali pestře, přes úvodní „folkovou notu“ skončili „velmi chutným rokenrolem“. Není co měnit na dojmu z jejich předchozích vystoupení a není co dodat. Zase bylo potěšením je poslouchat. „Mňam“.

Alternativa ve finále XIII. ročníku Notování

Alternativa, foto Jirka Esser

Alternativa z Plzně je „zkušenou partou muzikantů, otřískanou řadou jevišť a spoustou vystoupení“. Dost jsem se na ně těšil. A nezklamali. Začali s vervou, jak je jejich zvykem. Plný, bohatý zvuk, dobře postavené a zazpívané vokály, zajímavé aranže … Ať zněla nota irská, trampírna, folk, nebo jiná „žánrová škatulka“, byla to pohoda. Fajn muzika a s nadhledem podaná. Potvrdili, že jsou dobří a že humoru se nevyhýbají. Z jeviště to při jejich produkci pěkně zní a bezprostředně žije. Zase „Mňam“.

Quaoar ve finále XIII. ročníku Notování

Quaoar, foto Míša Bechyňová

Quaoar, sesterské duo z Prahy, Klára a Zuzana Vytiskovy, obvykle zdobí noblesní křehký folkový projev, ale umí i přitvrdit. Zvládnou udělat něžnou, snivou, příjemně zamyšlenou až hloubavou, ale i strohou atmosféru. Jejich zpěv, hra na kytary a vůbec jejich celkový projev se vyznačuje profesionální jistotou. Napsal jsem o nich: „Celé vystoupení bylo podáno excelentně, mělo náladu a atmosféru, která jim sluší.“ No, a zase nemám proč měnit názor. Inu,   i když to bylo z jiného soudku, dnes už třetí „Mňam“.

Faux Pase Fonet ve finále XIII. ročníku Notování

Faux Pase Fonet, foto Jirka Esser

Faux Pase Fonet je z Dobřan. Zuzanu Pokornou jsem po semifinálovém večeru označil titulem „Atomová nezničitelná baba“. I přes zánět šlach v ruce totiž zvládala skvěle djembe i zpěv. Bylo to tehdy úžasné. Smekl jsem. Její zpěv i projev byly ve finálovém večeru zase bez chyby. Zbytek kapely nezaostává za svým charismatickým frontmanem, resp. frontmankou. Svědčí o tom Káčin zpěv a doprovodná kytara, přesná basová kytara zvládající i sóla, kytarová sóla na gibsona s „drajvem a s atmosférou“ … Taky to bylo žánrově rozmanité vystoupení. Od folku přes „rege“ a zpět k baladě. Končili lehce náborově a se spoustou energie. Jak už jsem byl býval v minulosti opakovaně pravil, paráda. Nemělo to chybu. Čtvrté „Mňam“.

Spolektiv ve finále XIII. ročníku Notování

Spolektiv, foto Míša Bechyňová

Následovala další ostřílená kapela, tentokrát z Budějc. Spolektiv hraje taky už řadu let. Napsal jsem o nich: „Výborně zmáknuté dechy, tedy dechové nástroje. Přesná a šlapající šestistrunná bezpražcová i pražcová basová kytara, velmi solidní kytary, lahodící vokály i sólový zpěv.“ Dnes přidali i neobvyklé aranže a využili neotřele možnosti nástrojů, které s sebou přivezli. Už jsem konstatoval u předchozích kapel žánrovou rozmanitost předvedených skladeb. Spolektiv laťku různorodosti ještě posunul výš, aniž by utrpěla kvalita předvedeného. Ba naopak. A můžu jen dodat, že opět „není co na mém předchozím komentáři předělat a měnit“. Co dodat. Páté „Mňam“.

Fork Road ve finále XIII. ročníku Notování

Fork Road, foto Míša Bechyňová

Bluegrasoví Fork Road z okolí Bakova nad Jizerou zahájili, jak se sluší na tenhle žánr, svižně a chvályhodně i česky. Jenže je hodně těžké do téhle muziky „napasovat češtinu“ tak, aby to byla čeština. Bohužel to bylo na první skladbě znát. Druhý text byl co do souladu s melodií výrazně povedenější. V předchozích hámotích jsem o nich napsal: „Pěkně jim to šlapalo. Moc pěkně. Zvládnuté nástroje, ladící zpěv, pohoda, nadhled, jistota projevu. Virtuózně zvládali patřičná sóla na patřičných místech a s chutí.“ Ač ta první mi „nezazněla podle očekávání“, zbytek vystoupení to však bohatě napravil. Zvlášť závěrečná pecka, vyšperkovaná umnými sólovými výkony. Inu, šesté „Mňam“.

Isara ve finále XIII. ročníku Notování

Isara, foto Jirka Esser

Večer uzavírala ISARA z Mladé Boleslavi, vítězka diváckého hlasování minulého, XII. ročníku Notování. A jak se sluší na hudební těleso téhle úrovně, byli skvělí. No, sedmé „Mňam“.

Jirka Řehulka ve finále XIII. ročníku Notování

Jirka Řehulka, foto Míša Bechyňová

V rámci závěru večera, ještě před vyhlášením výsledků ročníku, se předvedl také Jirka Řehulka jako autor písně Sobotní utonutí, o poeticky a s nadhledem prezentovaných pocitech z „nakupovacího chrámu“ a jeho okolí, ať už je to „jakákoliv ratejna plná zboží“. Tohle je satira podle mého gusta. A jak je vidět, nejen podle mého. Chytré, výstižné, neotřelé. Skladba získala ve statistice přiřazující divácké body písním jednoznačně nejvíc ohlasů „ze všech děl doposud zde předvedených“. Klobouk dolů a osmé „Mňam“.

skvělé obecenstvo na finále XIII. ročníku Notování

diváci Notování, foto Míša Bechyňová

Poklonu skládám rovněž obecenstvu. Hnali v tom nejlepším slova smyslu muzikanty až na hranice jejich možností. Citlivé, spontánní a vstřícné reakce publika jsou totiž pro ty na jevišti povolená, vždy ceněná a žádaná droga. Znám to.

Finále XIII. ročníku Notování

Finále XIII. ročníku Notování, foto Míša Bechyňová

No, a pak „hlasatelé“ Belmondo s Bublinou vyhlásali výsledky. Duo „hostesů“ Emil Pinďa Makal a Olda Dolejš přinesli a předali ceny. Blesky fotografů bleskaly, diváci jásali, uznale hlučeli a tleskali … A jak praví jedno francouzské úsloví o mrtvém a nastupujícím králi: ročník třináctý je za námi, těšme se na ročník čtrnáctý.

Pro tento ročník Notování pravím: „Howgh, dopsal jsem! Uff!“