Přiznám se, že už asi tři dny před pátým soutěžním večerem Notování – ve čtvrtek 7. ledna, tedy den po Třech králích – jsem myslel hlavně na to, jakou ptákovinu zase vymyslí Bublina s Belmondem na sčítání hlasů, protože v uplynulých večerech vždycky přišli s nějakou revoluční novinkou, která sice nikdy nevedla k usnadnění sčítání, zato způsobila revoluci minimálně v hlavách zúčastněných.

Belmondo ale tentokrát v zaplněném sálku Kocoura odstartoval jako sólista, protože Bublina větší část své cesty z práce v pražské ZOO musela absolvovat pěšky a tedy pomaleji: autobusy do Tróje nějak netrefily. Chodkyně – závodnice Bublina však zřejmě překonala rekordy, do Gongu dorazila během první soutěžící a mohla tedy společně s Belmondem všechny nachystat na to, že tentokrát revoluční sčítání hlasů bude mít cosi společného s duchovnem a spiritismem.

Šošana, foto Rejka Balcarová

Šošana, foto Rejka Balcarová

První uchazečkou o vítězství a tedy postup do notovacího semifinále byla Šošana. Indiánsky znějící jméno výborné kytaristky je v civilu Zuzana Šimková, a když jsem sledoval její suverénní, agresivní projev, říkal jsem si, že bych od ní asi nechtěl držet ani jednu. Byl to dobrý začátek a vhodně předznamenal celý večer, o kterém pak Belmondo v závěru řekl, že z dosavadních soutěžních klání tohle bylo asi nejlépe obsazené. Šošana prý hebrejsky znamená něco jako Liana nebo Zuzana a kytaristka se přiznala, že když byla malá, neuměla Zuzana vyslovit… V závěrečné písni Drsná rodina zpíval se Zuzanou i její desetiletý syn Vojta a dvouapůlletá Eliška nedala jinak, než že půjde na podium taky. Tak se publikum poprvé toho večera rozchechtalo.

Zlomky, foto Rejka Balcarová

Zlomky, foto Rejka Balcarová

Druhé Zlomky bylo trio, které navazuje v historii hraní na Zlom, Zlom vaz! i další kapely odvozených názvů. Moderátoři neopomněli připomenout, že dobrista Michal Sojka získal ocenění na Portě a zpěvačka Lucka Minaříková (která v triu sedí uprostřed a hraje na basovou kytaru) je členkou textařské dílny, kterou mezitím od Slávka Janouška prý koupil Pepa Streichl… Na druhou písničku Lucka odložila kytaru a navlékla si pavoučí rukavice, aby mohla zazpívat – jak řekla „ takovou pakárnu“ – Pavoučí baladu. Zlomky se přiznaly, že hrají písničky ze všech období, kterými oni jako muzikanti prošli, takže zakončili „ strašnou vykopávkou“ jménem Máky.

Jarda Řehoř si jako nejstarší – a pravidelný – účastník Notování vysloužil od moderátorů přídomek „benjamínek“ a zaplněný Kocour viděl živého autora písničky Kapkami si déšt, kterou asi zná každý, kdo se snažil aspoň o tři akordy nějakého trampského evergreenu. Jarda zahrál zhruba stejně starého Tuláka, pak zhudebněný svůj klukovský sen, vzpomněl na dopis, který mu napsal kreslíř Vladimír Renčín a zazpíval Renčínovou kresbou inspirovaný song Osudová stavební a k poslední písničce Pudr a benzin – která je o ropě – připomněl slova Jana Wericha z úvodu notoricky známého filmu pro pamětníky.

X-tet, foto Rejka Balcarová

X-tet, foto Rejka Balcarová

Z Jindřichova Hradce (kde řediteluje ve škole Milda Vokáč a zpívají mj. Jen tak tak) přijel X tet, což jsou čtyři tety a jeden strejda (jak je označila Bublina) a tohle pěvecké sdružení se od všech ostatních lišilo tím, že nemělo jediný hudební nástroj – nepočítám-li ladičku. Vokální seskupení, které se věnuje zejména černošským spirituálům, zařadilo do soutěžního pořadu ukrajinskou lidovou koledu ŠtědrykŠťastné staré slunce, ve kterém kdysi excelovala v Semaforu Hana Hegerová, i písničku Svobodná zem, kterou zpíval Spirituál kvintet v dobách, kdy s ním vystupovali bratři Nedvědové, a text zachraňovala před cenzory jen skutečnost, že jej zpívali černoši…

Svitky, foto Jirka Paparaci Šámal

Svitky, foto Jirka Paparaci Šámal

A večer šel do finále. Nevelké podium bylo plné muziky a zpěvu díky duu Svitky – Jirkovi Kynclovi, jeho kytaře a Jirkovi Svítkovi s klarinetem. Publikum neskutečně živě reagovalo na každou písničku, smálo se, tleskalo, hvízdalo – jedním slovem bylo to potěšení. Jak se obvykle říkává nebo píše – ale tentokrát to byla čistá pravda – kdo přišel, nelitoval. Byla to ohromná zábava.

Městská, foto Rejka Balcarová

Městská, foto Rejka Balcarová

Závěrečným soutěžícím byla Městská z Veleně u Prahy. Kapela, která tvrdí, že její písničky vznikají asi tak, jako když se do irské whiskey leje český tuzemák. Jarda Budil (člen mj. Panelákových fotrů) měnil nástroje, bendžista a kytarista Martin Sládeček připomněl, že Městská hraje v téhle sestavě poprvé, flétnistka je někde v Zambii na dovolené a poprvé s nimi zpívá Klára Šámalová. Ta ostatně zpívala hlasem, že mikrofon byl skoro zbytečný, i když ještě potřebovala stojan na texty… Muzikanti z Veleně dokonali důstojně dílo celého večera, potěšili nejen své příznivce v sálku – a  zvítězili.

Bublina s Belmondem dostáli slovu, vysvětlili posluchačům, jak mají zaškrtnout číslice na vstupence (pro jistotu) a přivedli na podium médium, které prý podle duševních vibrací zúčastněných pozná, která písnička či skupina vyhraje. Jak říkám – ptákovina. Ale médium se při rekapitulaci skladeb vrtělo docela slušně…

Sekvoj, foto Jirka Paparaci Šámal

Sekvoj, foto Jirka Paparaci Šámal

Hosty večera byla skupina Sekvoj, tentokrát ve čtveřici, protože ke kapelníkovi Oldovi Dolejšovi, multinstrumentalistovi Mirkovi Burianovi, kytaristovi, zpěvákovi a spíkrovi Pavlu Hurtovi a ozdobě Sekvoje, skvělé Karolině Skalníkové, chyběl kontrabasista. Ovšem už to tak dlouho nebude, Sekvoj úspěšně hodila lano.

Suma sumárum – byl to úspěšný a hlavně krásný večer. Městská díky hlasům diváků a Svitky názorem Rady Notování postupují do semifinále, ve hře však mohou být i další, protože až po skončení všech základních kol Rada doplní počet semifinalistů na konečnou cifru.

Šesté základní kolo bude v Kocouru 4. února a mezi soutěžícími budou nejen chodovský Netřísk, ale třeba i skupina ONV, což znamená „Odevšad nás vyhodili“. Srdečně zvu, protože jestli jsou notovací večery něčím charakteristické, tak – kromě dobré muziky – zejména svou srdečností. 

Honza Dobiáš